سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
سزاوارترین کس به دوستی، آن است که سودش برای تو و زیانش برای دیگری باشد . [امام علی علیه السلام]
 
ÇãÑæÒ: یکشنبه 103 اردیبهشت 23

"به نام مهربانترین یارم"

قرآن 

همیشه وقتی با کسی درباره موضوع مهمی حرف میزنیم، سخنرانی ای میکنیم، کنفرانسی میدیم یا یه مقاله علمی مینویسیم این نکته خیلی مهمه که چطوری تمامش کنیم و چه نتیجه ای ازش بگیریم. چیزی که در آخر میخوایم به خواننده یا شنونده منتقل کنیم خیلی مهمه. مسلماً قرآن هم از این موضوع مستثنی نیست و فکر کنم خدا هم براش مهم بوده آخرین حرفی که میخواد در آخرین کتابش به آخرین پیامبرش بگه چی باشه. مرحوم آیت اله طباطبائی در تفسیر المیزان نوشته:

بعضى از مفسرین گفته اند: آیه 281 سوره بقره آخرین آیه اى است که به رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) نازل شده.

وَاتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ (281)

و بترسید از روزى که در آن‏، به سوى خدا بازگردانده مى‏شوید، سپس به هر کسى (پاداش‏) آنچه به دست آورده‏، تمام داده شود؛ و آنان مورد ستم قرار نمى‏گیرند. (281)

 - این آیه در ادامه آیاتی اومده که در اونها از نادرستی رباخواری سخن به میان اومده و بعد ازاینکه حکم حرام بودن ربا داده شده به رباخوارها گفته اگه به این کارشون ادامه بدن یعنی اعلام جنگ با خدا و رسولش کردن. و سپس این آیه رو آورده.

اما به نظر من مهم اینجاست که مشابه این آیه خیلی در قرآن اومده ولی این یکی انگار طور دیگریست. فکر کنید.... خدا در قرآن بعد از اینهمه بیان راه درست و نادرست، بعد از اینهمه مثال از آدمای خوب و بد در تاریخ، بعد از اینهمه وعده پاداش و وعید عقاب، انگار خواسته اتمام حجت کنه. انگار خواسته بگه حالا که من راه را از چاه برای شما مشخص کردم و با فانوس هایی چون معصومین (علیهم السلام) راه را براتون روشن کردم تا بتونید خوب ببینید و راه را از چاه تشخیص بدید و تو دنیای به این بزرگی گم نشید، پس به دستوراتی که برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بهتون دادم عمل کنید و بترسید از روزی که به سوی من برمیگردید و من به هرکس پاداش کارهایی که کرده را میدم. و من به کسی ظلم نمیکنم. یعنی هرچی که اونموقع بهمون بده نتیجه اعمال خودمون در این دنیاست.

یه نکته دیگه اینه که همیشه آخرین حرف، در ذهن آدم میمونه و اگر درباره چیزهای خوب و دوست داشتنی باشه، ماندگارتر میشه. جالبه که در این آیه فقط درباره پاداش صحبت کرده و سخنی از عذاب و کیفر نیاورده(هرچند که شاید این موضوع در آیه مستتر باشه). انگار خدا دوست نداشته آخرین کلام وحی اش کلمه و حرف تلخی داشته باشه.

پ.ن: البته اینها برداشت خودمه. خیلی برام جالب بود وقتی فهمیدم آخرین آیه نازل شده به قلب مبارک پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) این آیه است.

" بخوان دعای فرج را به یاد خیمه سبز     که آخرین گل سرخ از همه خبر دارد"

«اللهم عجل لولیک الفرج »


 äæÔÊå ÔÏå ÊæÓØ بهاری شنبه 89/11/2 | äÙÑÇÊ()
ÏÑÈÇÑå ÈåÇÑí

*باران بهاری*
بهاری
یه بنده خـدا که خیلی اتفاقی پاش به اینجا باز شده و می‌خواد سعی کنـه بیشتر، از خـدا و چیزهایی که خــدا دوست داره بگه - و گـاهی هم از دلنوشته‌هاش- تـا شـایـد...... (نوشته‌های این وبلاگ، صرفاً برداشت‌های شخصی من هستند مگر اینکه منبع آن را ذکر کرده باشم.)

íæäÏ æíŽå

ÌäÈÔ letter4u


ãäæí ÇÕáí
ÂãÇÑ æÈáǐ
ÈÇÒÏíÏ ÇãÑæÒ: 16
ÈÇÒÏíÏ ÏíÑæÒ: 23
ãÌãæÚ ÈÇÒÏíÏåÇ: 209741
ÝåÑÓÊ ãæÖæÚí
ÈÇíÇäí æÈáǐ
ÌÓÊÌæ ÏÑ ÕÝÍå

áíäß ÏæÓÊÇä
íæäÏåÇí ãÝíÏ
ÎÈÜÑäÇãå
 
æÖíÚÊ ãä ÏÑ íÇåæ