سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بهترینِ برادرانتان، کسی است که عیب هایتان رابه شما هدیه کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
ÇãÑæÒ: شنبه 103 اردیبهشت 15

«بسم الّله الرّحمن الرّحیم»

"وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِین أنْعَمَ اللَّهُ عَلیهِم مِّنَ النَّبیینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهداءِ وَالصَّالِحینَ وَحَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقًا (69) ذالِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَکَفَی بِاللَّهِ عَلِیمًا (70)"

و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته [یعنی] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند (69) این تفضل از جانب خداست و خدا بس داناست (70)

چند وقت پیش مطلبی تو وبلاگ "من و زهرای خوبم" خوندم با عنوان«جهنم واقعی بهشتِ بی حسینه».(پیشنهاد میکنم اول این مطلبو بخونید بعد بقیه این پست رو)

راستش این موضوعیه که بعضی موقه ها بهش فکر میکردم اما از وقتی اون پست رو خوندم ذهنم بیشتر درگیرش شده بود. تا اینکه چند شب پیش جوابمو از قرآن گرفتم و تصمیم گرفتم اینجا ثبتش کنم تا یادآوری ای برای خودم و کسانی بشه که این دغدغه رو دارن.

همونطور که خدا در سوره انعام گفته از هیچ چیزی در کتابش فروگذار نکرده (ما فرَّطنا فی الکتابِ مِن شَیء- آیه 38) پس جواب این سوال و خواسته رو هم داده. آیات بالا همون جواب این مسئله است. در زمان پیامبر(ص) هم بودند کسانی که اینگونه فکر میکردند و این آیات در جواب اونها نازل شده که خوندن شان نزول و تفسیرش خالی از لطف نیست.

شان نزول(به نقل از تفسیر مجمع البیان- ج3- ص72):

یکی از دوستداران پیامبر گرامی اسلام(ص) به نام «ثویان» که نسبت به پیامبر محبت و علاقه شدیدی داشت روزی با حال پریشان خدمت حضرت رسید. رسول خدا(ص) فرمود:چرا افسرده ای؟ عرض کرد:هروقت از شما دور می شوم و شما را نمیبینم اندوه مرا فرا میگیرد. امروز فکر میکردم اگر من از اهل بهشت باشم مسلماً در پایه شما نخواهم بود و شما را هرگز نخواهم دید، و اگر جهنمی باشم که تکلیف روشن است. اینک با این وضع چرا افسرده نباشم؟ لذا آیات فوق نازل شد و به اینگونه اشخاص بشارت داد که با محبوب خود همراه و همدم خواهند شد. سپس پیامبر(ص) فرمود:«به خداسوگند ایمان کسی کامل نمیشود مگر آنکه مرا از خود و پدر و مادر و بستگانش بیشتر دوست دارد و به حکم من سرنهد.»

توضیح:*

در این آیات بشارت داده است که اگر کسی از خدا و رسول پیروی کند و تحت تربیت آنها رشد کند همنشین چهارطبقه از بهترین بندگان خدا خواهد شد و چه نیکو همسفران و رفیقانی اند اینان! و هم اینان سالکان صراط مستقیم هستند که خدا درسوره حمد فرمود:"انعمت علیهم" و در این آیه نیز فرمود: انعم الله علیهم.

تذکر:*

با توجه به شان نزول آیه مراد از اینکه پیروان فرمان خدا و رسول با این چهار طبقه از انسانهای متعالی محشور خواهند شد، این نیست که به درجه معنوی آنان خواهند رسید بلکه منظور آن است که با آنان با حفظ موقعیت و درجه ای که دارند با یکدیگر همنشینی خواهند داشت به طوریکه خود آن چهار گروه هم با یکدیگر تفاوت مقام دارند. اما بهره همنشینی و همراهی با پیامبر و ائمه(ع) به اندازه ظرف کسی خواهد بود که به این جایگاه باریافته است. به عنوان مثال اگر یک دانشمند فیزیک را درنظر بگیریم که همه محصلان مشتاق ملاقات اویند، درست است که همه آنها میتوانند با او همنشین شوند اما چه کسی بیشترین بهره علمی را خواهد برد؟

*: برگرفته از کتاب تفسیر«نسیم حیات» استاد بهرامپور- ج 5  

حتماًببینید: تصویری از قیامت - نشانه هایی برای افراد باایمان 

"بخوان دعای فرج را به یاد خیمه سبز      که آخرین گل سرخ از همه خبر دارد"

«اللهم عجل لولیک الفرج»


 äæÔÊå ÔÏå ÊæÓØ بهاری یکشنبه 90/11/9 | äÙÑÇÊ()
ÏÑÈÇÑå ÈåÇÑí

*باران بهاری*
بهاری
یه بنده خـدا که خیلی اتفاقی پاش به اینجا باز شده و می‌خواد سعی کنـه بیشتر، از خـدا و چیزهایی که خــدا دوست داره بگه - و گـاهی هم از دلنوشته‌هاش- تـا شـایـد...... (نوشته‌های این وبلاگ، صرفاً برداشت‌های شخصی من هستند مگر اینکه منبع آن را ذکر کرده باشم.)

íæäÏ æíŽå

ÌäÈÔ letter4u


ãäæí ÇÕáí
ÂãÇÑ æÈáǐ
ÈÇÒÏíÏ ÇãÑæÒ: 7
ÈÇÒÏíÏ ÏíÑæÒ: 26
ãÌãæÚ ÈÇÒÏíÏåÇ: 209500
ÝåÑÓÊ ãæÖæÚí
ÈÇíÇäí æÈáǐ
ÌÓÊÌæ ÏÑ ÕÝÍå

áíäß ÏæÓÊÇä
íæäÏåÇí ãÝíÏ
ÎÈÜÑäÇãå
 
æÖíÚÊ ãä ÏÑ íÇåæ